Solaris: wyższe przychody, mniej autobusów

Na mocnym rynku Solaris traci udziały, ale ma być lepiej.

Aktualizacja: 01.03.2019 06:56 Publikacja: 01.03.2019 06:29

Solaris: wyższe przychody, mniej autobusów

Foto: materiały prasowe

W 2019 roku Solaris prognozuje sprzedaż 1,6 tys. autobusów. W 2018 roku sprzedał 1226, o 171 mniej niż w 2017 roku. Przychody jednak poprawiły się do 1867 mln zł, o 17 mln więcej niż rok wcześniej. W Polsce Solaris sprzedał 402 autobusy, co dało mu 33 proc. rynku, gdy w 2017 roku marka zdobyła połowę rynku.

Prezes spółki Javier Calleja nie jest zaniepokojony spadkami, wskazuje że przyczyn jest kilka, w tym przejście na nowe napędy (coraz więcej elektrycznych autobusów zamiast wyposażonych w silniki diesla) i przejęcie wielkopolskiego producenta autobusów przez hiszpańskiego producenta pociągów CAF.

Calleja zapewnia, że elektryfikacja napędów jest szansą dla marki, która dostarczyła lub jest w trakcie budowy ponad 400 elektrycznych autobusów dla odbiorców z szesnastu państw: od Finlandii po Hiszpanię. Autobusy przejechały niemal 11 mln km, a rekordzista pokonał już ćwierć mln km.

Solaris ma mocną pozycję w segmencie autobusów elektrycznych. W Polsce w 2016 roku zarejestrowano 54 ebusy, w tym 44 Solarisy (81 proc. rynku), w 2017 roku 114 autobusów (47 Solarisów – 41 proc. rynku) i w 2018 roku 46, w tym 29 Solarisów (63 proc. rynku).

Rynek ebusów w Europie pomiędzy 2015 i 2016 rokiem wzrósł o 46 proc., w kolejnym o 182 proc. i w ostatnim o 22 proc. Solaris wykonał w Europie ponad 2 tys. studiów wykonalności stworzenia linii z elektrycznymi autobusami.

W 2018 roku w Europie BYD zdobył 25 proc. rynku, Solaris 17 proc., VDL 13 proc., Yutong 9 proc. i SOR 6 proc. Prognozy na 2030 rok mówią, że 45,2 proc. autobusów będzie miało bateryjny (elektryczny) napęd, 16,5 proc. hybrydowy, 12,5 proc. wodorowy i 18,2 proc. gazowy. Solaris spodziewa się, że tegoroczny popyt w Polsce i Europie utrzyma się na wysokim poziomie. Marka rozważa możliwość dalszej rozbudowy zakładu, inwestuje także w szkolenia (1,2 mln zł w 2018 roku) i promocję zawodu. Zachęciła ośmioro gimnazjalistów (w tym dwie dziewczyny) do zapisania się do klas patronackich w szkole branżowej.

Solaris przygotowuje także nowe modele. Kończy prace nad pierwszym prototypem napędzanym wodorem, który zapewni 350 km zasięgu. Przygotowuje 24-metrowy, 2-przegubowy trolejbus. Wiosną trafi on na testy do Gdyni. Nowością jest także bardzo lekki 12-metrowy autobus, o pół tony lżejszy od standardowych pojazdów. Nadaje się do obsługi mało obciążonych linii.

Całość akcji Solarisa ma CAF, który w 2018 roku podpisał porozumienie z PFR o odsprzedaży państwowemu funduszowi 35 proc. akcji spółki, co do tej pory nie zostało sfinalizowane.

W 2019 roku Solaris prognozuje sprzedaż 1,6 tys. autobusów. W 2018 roku sprzedał 1226, o 171 mniej niż w 2017 roku. Przychody jednak poprawiły się do 1867 mln zł, o 17 mln więcej niż rok wcześniej. W Polsce Solaris sprzedał 402 autobusy, co dało mu 33 proc. rynku, gdy w 2017 roku marka zdobyła połowę rynku.

Prezes spółki Javier Calleja nie jest zaniepokojony spadkami, wskazuje że przyczyn jest kilka, w tym przejście na nowe napędy (coraz więcej elektrycznych autobusów zamiast wyposażonych w silniki diesla) i przejęcie wielkopolskiego producenta autobusów przez hiszpańskiego producenta pociągów CAF.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił